måndag 1 juni 2015

                                   MIN FIGUR

Det material man behöver är: papper, penna, a-5 papper, sax, masonitskiva till storlek av ett A-5 papper, sågbräda, bänk med bänkhakar, figursåg, grov rundfil, mindre platt fil (inte lika grov), fil-klämma, sandpapper (inte så grovt), vit färg, pensel, garn, knappar, ståltråd och limpistol.


Jag har valt att göra ett mönster av en mus. Detta är en beskrivning för att kunna genomgå processen och göra en figur i materialet av en masonitskiva med måtten av ett A5-papper. Jag börjar med att rita en skiss på min figur. Jag ritar den i samma storlek som den kommer att vara när den är färdig.
Jag klipper ut och överför min skiss som mall på masonitskivan. Jag tar fram en sågbräda och spänner fast den i bänken mellan bänkhakarna. Jag använder mig av en figursåg för att såga ut min figur. När jag sågat ut min figur använder jag mig av en grov rundfil som och drar längs kanterna i rörelser som är rakt fram från kroppen. 

Eftersom musen har en mindre yta mellan öronen, där det ska filas använder jag mig av en mindre platt fil för att komma åt.
Jag spände fast min figur i en fil-klämma i baktången på hyvelbänken och filade bort sågmärken, revor från den grövre rundfilen och andra ojämnheter. Jag använder mig här utav sandpapper i den lite mindre grövre varianten. Jag använder mig av sandpapper på hela figuren, vilket är båda sidorna och kanterna för att få bort revor från den tidigare filen och göra den slät och fin till ytan. När jag sedan fått fram en fin och slät figur är det dags att börja måla. Jag har valt en vit färg som jag ska använda på hela figuren. Jag börjar måla kanterna åt samma riktning och sedan målar jag framsidan på figuren.
När jag sedan fått fram en fin och slät figur är det dags att börja måla. Jag har valt en vit färg som jag ska använda på hela figuren. 

Jag börjar måla kanterna åt samma riktning och sedan målar jag framsidan på figuren. Jag väntar tills färgen torkat för att måla ytligare ett lager med vit färg. Jag är nu klar med att måla. Så jag väljer två knappar, 5 cm valfri färg med garn och ungefär 15 cm ståltråd. Jag klipper garnet i 5 bitar, där varje bit blir 1 cm, som sedan kommer att bli till håret mellan öronen på musen. Ståltråden klipper jag i lite olika längder med 6 bitar som sedan kommer att bli till morrhår.
Jag fäster garnet mellan öronen på baksidan av figuren med hjälp av limpistol. Jag fäster morrhåren med hjälp av en klick i mitten av nosen (nertill) då också av limpistol. Knappar till ögonen fäster jag också med limpistol.



                                                   FÄRDIG!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar